Què en traurem d’una vida de calades ràpides,
d’informació constant i de productes manufacturats per esclaus? La feina automatitzada
ens deixa temps per consumir, o consumir-nos en l’avorriment de l’oci modern.
Les fàbriques expulsen un dens fum de superioritat: el progrés ens posa a
l’avantguarda del món accelerat, però també de la buidor. L’engranatge —ben greixat
i precís— ens anima a rodar segons les dinàmiques establertes. Sempre se’n pot
sortir, sempre es poden fer les coses d’una altra manera. Però, com diuen
arreu, és més còmode no pensar i deixar-se anar. Ens enredem i seguim la roda
del calendari, estem permanentment connectats fins que, un bell dia de la
nostra maduresa avançada, la parca de l’eutanàsia democratitzada se’ns endurà
per no molestar els útils i joves. No es valora la vida humana. L’edatisme és
real. La discriminació per discapacitat és real. Amb prou feines hi ha
humanitat i, més que mai, es nega l’existència del mal. Tota acció implica un
subjecte amb nom i cognoms. Les catàstrofes humanes del segle xxi no provenen necessàriament de líders
feixistes, sinó de persones corrents que poden no pertànyer a un partit polític.
No cal un punyal, ni una bala ni una bomba: la indiferència és el verí que
permet el mal i és l’origen dels genocidis. En la quotidianitat es cou la
ideologia de la violència i la indiferència envers la resta del món a través de
la propaganda, del discurs de la por i de l’estadística de la propagació dels
nous temors mundials. Hi ha un avergonyiment i rebuig general cap als diferents,
als febles, als forasters, als intocables, als altres. Les relacions laborals
es basen en la competició i el conflicte. Per molt que els polítics aprovin
lleis injustes, per què no hi ha entesa i benevolència entre les persones? Als
dirigents els convé que els de baix ens barallem entre nosaltres amb el
racisme, la violència domèstica i els nacionalismes. Així, ells no perden el
poder. Les injustícies es poden aturar a través de lleis i de la consciència de
cada individu, però els legisladors no fan la seva feina. Per què tenim
legisladors? Per què permetem el menyspreu i la superioritat? Encara hi ha
molts humans que no es responsabilitzen del fet de ser éssers humans. Negar la
injustícia és silenciar el sofriment existent. El nihilisme de l'últim home desestabilitza la convivència humana. Per què ho permets?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada